top of page

Dogoterapia

IMG_0001%20(2)_edited.jpg

Dogoterapia - to zajęcia z udziałem psa terapeutycznego wspomagające leczenie i rehabilitację dzieci z niepełnosprawnością psychoruchową i zaburzeniami emocjonalnymi. Ma również bardzo korzystny wpływ na wszechstronny rozwój dzieci pełnosprawnych.

Pierwszym psem terapeutycznym w Tarnowie była RAJKA rasy pointer z którą rozpoczęłam  zajęcia dogoterapii w 2004r. w Pałacu Młodzieży w Tarnowie.Kolejnym była AYA  rasy płochacz niemiecki. Od 2007r. do 2016 prowadziłam również zajęcia w Świetlicy Terapeutycznej Stowarzyszenia „Ich Lepsze Jutro” w Tarnowie.

 Kontakt z psem jest spontaniczny, ma charakter zabawy i przyjemności, dzięki temu wzmacnia motywację do działania i współpracy, całościowo stymuluje rozwój psychofizyczny dziecka.

Dzieci dążą do kontaktu z psem, wzbudza ich ciekawość, jest bohaterem każdego spotkania. Bardzo chętnie podejmują zabawę, aktywność z udziałem i w asyście psa.

W sferze rozwoju fizycznego zabawy i ćwiczenia ruchowe wspomagają motorykę dziecka. Może ono naśladować ruchy zwierzęcia, wskazywać części ciała psa i swoje. Uczy się rozpoznawać zachowania zwierząt, prawidłowego postępowania z nimi, opieki i pielęgnacji.

Pies wyzwala spontaniczną aktywność, zaciekawia, motywuje do samodzielnego myślenia i działania, ułatwia naukę. Podczas zajęć dziecko głaszcze i przytula psa, ma to funkcję rozluźniającą, zaspokaja potrzebę bezpieczeństwa i bliskości. Dzieci obserwują zachowania i reakcje psa, ale też reakcję innych dzieci. Podejmują interakcję, dzięki temu rozwijają w sobie umiejętność współdziałania w grupie społecznej. Pies koncentruje uwagę wszystkich dzieci dzięki temu integruje grupę, rozwija odpowiedzialność za siebie i innych.

Najważniejsze jest jednak to, że wszystkie aspekty zajęć z psem terapeutycznym wyzwalają radość, ożywienie, uśmiech, sprawiają dzieciom dużo satysfakcji, pozwalają odnieść sukces i motywują do dalszego działania oraz pokonywania własnych ograniczeń.

Pies bezwzględnie akceptuje wszystkie trudności dziecka, wszelkie niedoskonałości jego wyglądu i zachowania, stwarza poczucie akceptacji i spokoju.

Każde dziecko uczestniczące w zajęciach zyskuje coś dla siebie, zdobywając nowe doświadczenia i umiejętności, a pies - przyjaciel staje się pomostem w zrozumieniu i komunikowaniu się z otaczającym światem.


Grażyna Tarnowska

nauczyciel – instruktor, dogoterapeuta

Dogoterapia: O nas
bottom of page